Musikkverksted med improvisasjon og kollektiv komponering
+ KONSERT onsdag 18/2 kl. 19.00 - som del av konsertserien bidrobon
NMH-studenter i klassen «KAMP 13»
i
samspill med:
Hild-Sofie
Tafjord –
horn +elektro (Lemur, Fe-mail, Spunk )
Hayden
Powell trompet
Per
Zanussi
kontrabass
Jon
Halvor Bjørnseth -
verkstedsleder, Drivhuset
Elverk 815
handler om musikkverkstedet som arbeidsform i
en profesjonell sammenheng - om improvisasjon, kollektiv komponering og
bruk av et utvidet instrumentarium. Til hvert prosjekt inviterer vi en
eller flere spennende inspiratorer med lang erfaring - i år er det
sammensatt inspirasjon:
Musikerne
i LEMUR har
ved flere anledninger spilt i Drivhusets konsertserie bidrobon og
også samarbeidet i Drivhusets kreative verksteder. I ElVerk815 møter
vi Lemur-musiker Hild-Sofie
Tafjord
som spiller waldhorn og også har lang utøver-erfaring med live
elektronikk. Underveis i prosjektuka får vi også innspill fra og
samspill med
trompeter Hayden
Powell og
bassist Per
Zanussi
som begge har tilknytning til Biermannsgården og Drivhuset.
|
|
Mandag 16.02.14
Første
verksteds-dag er vel gjennomført med grundig Drivhus-oppvarming både
med og uten instrumenter, flere ulike strategier i impro-samarbeid og
noe mer i
retning av konstruksjon/komponering av rammer. I spillelista kan
du høre fire komposisjoner fra mandag - AEKI, Gjeira, Allianse og Gurot.
Tirsdag 17.02.14.
Luftighet,
tidsrammer og felles fornemmelse av former og seksjoner ble tematikken
i første økt på tirsdag når Hayden Powell og Per Zanussi satte
orkesteret i gang. Etter hvert ble det tre grupper kalt stein, saks
papir som laget hvert sitt materiale. Til slutt satte vi sammen et
fellesstykke basert på erfaringer fra gruppearbeidet. Bortsett fra det
aller siste tutti-verket finnes det vel opptak av ganske mye i
spillelista.
Onsdag 18.02.14.
Med Hild-Sofie på plass ble det raskt bestemt at det ble mer
jobbing i mindre grupper - to kvartetter og to trioer. Med den erfaring
som nå lå i bunnen kunne vi gå rett på en oppgave der det å improvisere
sammen og ta utgangspunkt i noe materiale som gruppa selv liker å jobbe
videre med var første prioritet. Mange slags strategier for samspill
ble valgt, fra herming, skyggelegging, formoppbygging til
randomprosesser med opptak og video av flere samtidige, men ikke
nøyaktig komponerte sjikt. I stykket Vårlauk fikk man på den måten to
medspillere med på video -
kontrabass og perkusjon holdt seg lenge stille men satte i gang for
fullt omtrent 3 minutter inn i komposisjonen. Til slutt ble to av de
tidligere felleskomposisjonene hentet fram igjen - tirsdags-stykket med
overgang fra én ren tone til mikrotonal klang ble laget i ny versjon
pluss den aller første utprøvingen av Drivhusinstrumenter i låta
Gjeira. Det hele ble fremført for et lite, men entustiastisk publikum -
opptakene fra kveldskonserten ligger øverst i spillelista.
|
|
Medvirkende:
Kine
Marie Ahlsen, Maja Bjørhei, Siri Kristiansen Byrkjedal, Agnes Maria
Myrbakk, Margrete Daae Mæland, Ane Bergliot Sandnes Oftedal, Rakel
Emilie Emhjellen Paulsen, Guro Utne Salvesen, Håkon Skjæret, Simen
Skrebergene, Synnøve Sætre, Thea Emilie Haaland Wang , Astrid
Willumsen, Bjørnar Øksenvåg
studenter ved Norges musikkhøgskole
- KAMP13
- takk for strålende og inspirert innsats
og takk til Vegar Storsve, NMH, som drar igang samarbeidet ElVerk over
flere år
Drivhuset
stiftelsen for musikalsk verkstedsarbeid
http:/drivhuset.org
|
Ser du etter fjorårets prosjekt?
Her finner du ElVerk 814
|