Toneheim
folkehøgskole |
Komponist:
verkstedsleder: |
Cikada
Ensemble og Drivhuset har startet Ruin Design som et prosjekt i
samarbeid med folkehøgskoler. Det består av å
engasjere elevene i kreativ utforskning, komponering og spilling i
tett samarbeid med en komponist og utøvere som er sentrale
i norsk samtidsmusikk. Lydopptakene fra prosjektarbeidet ligger også tilgjengelig som et «set» på Drivhusets SoundCloud-side. Legg gjerne inn kommentarer direkte på musikken! |
Torsdag
9. februar startet
Eivind Buene og Jon Halvor Bjørnseth det kreative arbeidet
sammen med en gruppe på litt over 20 Toneheim-elever - de
fleste er fra før interessert i komposisjon og har valgt
det som hovedfag eller valgfag. Det kortsiktige målet var å
lage noe helt nytt til en fremføring på huskonsert i
aulaen bare halvannen time senere. Alle deltok aktivt og to
stykker tok form med fokus på klangmessige landskap og
konkret melodi og det hele ble fremført foran de andre
elevene. Underveis ble det prøvd ut ulike avtaler og måter
å organisere samspill som ligger et sted mellom
improvisasjon og komposisjon. Vårt
funn av melodisk materiale som senere kunne bli en «ruin»: Eivind Buene fikk også senere på torsdagen presentert sitt arbeid og viste og spilte eksempler fra en rekke verker der inspirasjon, klanger eller sitater fra historiske verker spiller en viktig rolle. Det ble snakket en del om hvordan klangobjekter gis ny behandling basert på nye forutsetninger og erfaringer som lyttere, musikere og komponster har i vår egen tid. Fredag 10/2 kom Cikada trio med Odd, Fredrik og Kenneth, og etter en friere oppvarmingsøvelse med alle, ble stykket Ruin Design gjennomgått og det ble også gjort avtaler med fem elever som fikk spille tilleggsmateriale som komponist Eivind har skrevet inn som en romlig skyggelegging av siste halvdel av ruin- stykket. De fem plasseres rundt i konsertlokalet på stor avstand fra trioen - Eirik, Edvard, Jørgen, Åsmund og Peter tok utfordringen på strak arm. Resten
av dagen ble komponistgruppen delt i fem lag som laget nytt
materiale, nye konsepter med tanke på verksteds-arbeid
lørdag formiddag der flere Toneheim elever skulle trekkes
inn. Gruppene kom raskt frem til hver sin hovedidé, og det
ble jobbet intensivt med å prøvespille idéene
og å øve seg på å formidle og instruere
dette overfor musikerne. Bra undertitler dukket også opp:
Eplets modenhet, ABC-klang, Gåtefuglens tanketerror (melodi
som ender i spørsmål og støy), Blyplass - som
kom naturlig når alle blykulene i shakeren fosset ut på
gulvet, og sist men ikke minst Fordampning - når en
strengeklang forvandles til overtoner.
|
|
prosjektet
er støttet av:
|
|
*
Fredrik Sjölin -
var med som vikar-cellist i Cikada, og er ellers fast medlem av
Den
Danske Strygekvartett |
|